søndag 5. september 2010

Kveldsjigging etter abbor.

Det ble en liten på sparket-tur i kveld. Fisket var passelig tregt, og det ble kun to fisk på meg, i tillegg til et par, tre hugg. Det gjør ikke så mye at det er tregt, når fiskene som kommer opp er nokså bra...
Turen starta litt medium med at motoren ikke ville starte, og at ekkoloddet heller ikke ville gi tegn til liv. Nok en gang måtte planer om en mer seriøs kartlegging av vannet skrinlegges, og vi satsa på abborjigging for fullt. Vi ville teste et par plasser vi hadde sett oss ut som interessante da ekkoloddet ville fungere, og fikk brukbar klaff på første plassen ganske kjapt. Andre kastet mitt landet pent inne ved sivkanten, og etter noen meters jigging begynte sena å danse ved et spinnstopp. Tilslaget sitter, og fisken reagerer på en måte som fort får meg til å tenke "stor". Lite vilter sprelling, tyngde og rolige små utras. Noen heftig fight var det ikke, men den viste i alle fall at den kunne hvis den ville. Vel i håven blir den veid til 1000 gram på en prikk, og jeg er allerede godt fornøyd. fem, seks kast senere sitter turens andre og siste fisk. Denne oppfører seg nokså likt, og veies til pene 1060 gram. Joda, dette er ikke dårlig! Etter dette var det stille og rolig. Et par hugg som ikke sitter er beholdningen min, mens Kjetil får en fisk på rundt 6-700 gram. Denne blir vippet i vannet igjen uten videre dilldall.

1000 gram nøyaktig... Ikke en vekt det er lett å tro på, egentlig.

Tilbake med seg.

1060 gram. En mer troverdig vekt.

Det begynner å bli tidlig mørkt nå, og selv om dagen har vært helt fantastisk her må jeg innse at det går mot høst... Høstfiske etter abbor er jo ikke feil, men kveldsturer blir fremover vanskeligere å få til. Middag skal spises og unger skal legges og vips, så er det natta... Likevel, dette blir nok ikke årets siste tur etter de stripete rovdyra i skogen... De er jo aldeles fantastiske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar