onsdag 12. august 2009

Langesund Fiskefestival 2009

Det har vært temmelig dødt her i det siste. Lite fisking, mye fiskefestival og generelt dårlig tid er hovedårsakene. Når jeg sier "lite fisking" er det i og for seg en sannhet med visse modifikasjoner... Fisking har det jo blitt, om enn ikke helt som vanlig, i og med at det dreier seg om fiskekonkurransen under festivalen.
Det ble ikke den helt optimale oppkjøringen til årets konkurranse. Først kræsja en diger båt på Såstein, så fikk jeg plutselig mye å gjøre med forberedelsene til festivalen, så viste det seg at Trosbyfjorden og mye av områdene mellom den og Langesund var sperra av lenser (båten ligger i Sekkekilen, innafor Trosbyfjorden...) så det ville bli et svare spetakkel å få henta båten. Jeg bestemte meg for å droppe fiskinga og heller gjøre en innsats på land. Et par dager før festivalen får jeg en mail fra en kar som lurer på om jeg vil låne båten hans. Fyren var åpenbart sprø, som ville låne bort skjærgårdsjeepen sin til en vilt fremmed kar, men jeg bukkenikkeneiet og sa hjertelig takk og joda det vil jeg gjerne.
Plutselig skulle jeg fiske igjen! Torsdag kveld og fredag formiddag gikk til prøvefiske, og lørdag morgen var Tor Magnus og jeg klare for en helrå fiskekonkurranse hvor vi virkelig skulle slå til for fullt! Vi gjorde ikke helt det, men det gikk temmelig bra allikevel (for min del i alle fall, Tor Magnus var for vettskremt av den kjensgjerning at det bare var ei uke til han skulle gifte seg, så han satt bare og skalv). Jeg lå på 15. plass etter lørdagen, med noen ok fisker innmeldt, blant annet ei brungylte på 290 gram som til slutt ble både størst brungylt og festivalrekord. Kan ikke klage på det.
Søndagen gikk endel tregere, som i fjor slet vi fælt med å få silda, og til slutt måtte vi tøffe videre uten at Tor Magnus hadde fått den. Selv fikk jeg en bitteliten en, og var nokså lite fornøyd med akkurat det. Tradisjonen tro var søndagen en generelt laber dag, men vi fikk da noen poengfisk vi kunne melde inn, og jeg endte til slutt opp på 33. plass. Målet var topp 50, og å slå Charlie og Tom Ole. Jeg klarte begge deler, og fikk i tillegg plakett for største brungylte. Jeg er fornøyd!
Siden du som leser dette selvsagt er en våken og oppegående person har du registrert at det ikke finnes et eneste lite bilde her. Det er fordi jeg ikke tok bilder i helgen. Det var det rett og slett ikke tid til... Anbefaler folket å ta en titt på bloggene til Isola og Henke i blogglista på sida her. Der ligger det endel bilder og mer rapport fra festivalhelgen. Det er på svensk, men det tåler dere nok.

1 kommentar: