tirsdag 26. januar 2010

Beskjeden oppsummering av 2009

2009 var et medium vellykket år fiskemessig. Det ble endel nye perser, men ikke mange virkelig solide. Det ble en ny art, alt annet enn solid. Det ble brukbart mange turer, selv om det egentlig aldri blir nok. Det ble ganske mye kaffe, temmelig mye skitprat, en god del godprat og et knippe virkelig fine stunder ved vannkanten. Jeg oppsummerer kjapt i bilder med ørlitegrann tekst til.

I fjor som i år begynte fisket på isen. Her fra Fossingfjorden en fantastisk vinterdag.


Fjorden har dugelig med diger makrell, og selv om den var ny pers var det bittert å mangle ti gram på kiloen på denne. Like fullt, en fin makrell, festlig fight og supert med ferskt agn midtvinters!

Sandebukta ble avlagt et lite besøk, det ga meg denne fine (i sørnorsk målestokk) gapeflyndra.
Robert fikk ei sypike.

En noe tynn (kroket i gjellene), men like fullt pen, sjøørret ga meg en overraskelse under flytebryggefiske etter flyndrer. Fisken måtte kakkes, den ble spist påfølgende dag og smakte aldeles fortreffelig.

Våren snek seg innpå, og med det følger båtpuss og klargjøring av hytta.
Båtpuss ble det lite av, men en vakker fløyfisk på tett oppunder norgesrekorden var et helt greit alternativ.

Karpene begynte også å vise seg. Det er lite som er så frustrerende som cruisende vårkarper.
Denne lot seg derimot lure av en solid klase mark. Ikke store fisken, men jeg hadde i alle fall startet på årets karpefiske. Det skulle komme mer.

Turen gikk så over fjellet til Bergenstraktene. Planen var å treffe gamle venner, og fiske masse.
Begge deler gikk rimelig fint, og jeg åpnet temmelig kjapt med å perse på glassvar.

Turens høydepunkt var helt soleklart denne finfine steinbiten jeg tok sammen med Jan og Erling i Sogn.

Karussen ble absolutt en favoritt i sommer.
Spennende og til dels krevende fiske i idylliske omgivelser gjorde turene etter denne lille karpefisken til noen av sommerens høydepunkt.
Fisken på bildet er årets toppfisk, og ble fanget en magisk høysommerkveld da karussen virkelig var i støtet.

Det ble altfor få suterturer i fjor, men noen kvelder hadde jeg heldigvis vett til å sette av til denne fantastiske fisken. En av dem, på mange måter den mest minneverdige, resulterte i en fantastisk fight og ny pers.

Min datter fikk sin debut som teltovernatter pinsehelgen, selvsagt med innlagt fisking.
Far er ikke dummere enn at turen går til et vann hvor alle er 100% sikre på å få fisk :)
Små sørv og suter er ideelle fisker for barn å fiske etter. Svært vakre og lette å få. Gode minner.

Samme helgen beæret Stein meg med et besøk, og vi siktet oss inn på karpestalking og duppmeite etter suter.
Karpeturen ga meg denne lille skjønnheten.

Med sommeren kommer også hytteliv. Selv om sommervarmen kom og gikk i pinsehelgen ble det likevel noen båtturer til Hytta ved Valle.

Det går temmelig mye i fisking der. Både krabber og småfisk får gå rundt i sinkbalja en stund, så barna kan få tilfredstilt nysgerrigheten sin.

Her er det to små skrubber som får friheten tilbake inne på stranda. Bukta har dugelig med flyndre, berggylte og fløyfisk, i tillegg til en hel drøss andre arter.

Årets første overnatting med fullrigget rod pod ga denne vakre saken.

Her peaker fjorårets karpefiske. En hektisk sensommernatt ga meg minimalt med søvn, seks deilige run og tre finfine karper i sekken. Sommernatt ved tjernet er uslåelig i alle sin ro og idyll.

Å kjøre karpe på relativt lett utstyr er, som man kan se av uttrykket mitt, ganske enkelt sabla gøy!

Selv små karper er suverent flotte fisk, og å ta disse i overflata er bare helt rått. Her fra en tur sammen med OP i august.

Denne pluggen avrundet fjorårets karpefiske. En overraskende fangst, som kom på en kjapp kveldstur foretatt primært for å stagge fiskesjuken

Det ble endel flytebryggeturer i høst. fiske perfekt for oss late. Her fra en finfin tur i nydelig høstvær hvor flyndrene beit som bare det.

Ut over dette ble det lite å egentlig slenge seg i veggen over (uten at det vist her nødvendigvis har veggslengerpotensiale), selv om det har blitt mange flere fisk og turer enn det som er vist her. Årets skuffelse er nok havfisket. Jeg fikk absolutt ikke til så mange turer jeg hadde håpet, og de turene det ble leverte rett og slett ikke rare greiene. Håper på å få gjort noe med det i år... En hel del nye perser ble det, og til slutt ganske mange forskjellige arter også. Skal jeg nevne noen jeg er fornøyd med må vel brungylta på 290, svarthåen på 710 og rødknurren på 455 trekkes frem.
Det året har manglet i toppfisker har det tatt igjen i gode opplevelser og fine minner. Turen over fjellet, stalkingturer etter karpe og suter, overnattinger og duppøkter har alle gitt fantastiske naturopplevelser og gode minner å varme seg på når gradestokken viser flerfoldige blå og det knitrer i peisen. Langesund fiskefestival må også trekkes frem, for selv om den ble noe amputert av det ubrukelige skipet som lå og sølte til kysten vår, ble det et flott arrangement og for min egen del en ganske grei plassering. Å treffe nye og gamle kjente er selvsagt også alltid svært trivelig. Jan, Erling og Dan hjalp til med å gjøre vestlandsturen finfin, her hjemme har Tor Magnus, Robert (og resten av gutta i foreninga), Henke, Thomas, Roger og Martin (og mange flere) vært trivelig turselskap. Alt i alt, året 2009 får godkjent :)

1 kommentar:

  1. Mycket fint här, gillar särskillt C&R-bilden på skrubborna, grymt!

    SvarSlett