fredag 8. august 2014

Årets fangst på Langesundsbukta?

Det er ikke ofte jeg skriver om fisk jeg ikke har sett bli fanget eller turer jeg ikke har vært med på selv her på bloggen (det er faktisk aldri). Eller... Dette er første gangen. Dette var i alle fall en såpass phet fangst, at jeg føler den fortjener noen linjer.

Stig Rønningen sendte meg dette bildet tidligere i dag:


Og jeg satt umiddelbart kaffen i vrangstrupen. Det vil si, jeg drakk ikke kaffe akkurat da, men om jeg hadde, ville jeg nok satt den i vrangstrupen.

Skjellbrosme! I Langesund? Jeg ba om mer info, og fikk kjapt bekreftet at joda, tatt i dag. På tigraderen. Nå skulle det senere vise seg at de ikke hadde kommet så langt som til tigraderen, og at det var langt mer overkommelig reisevei til fangstplassen. Enda bedre! Jeg fikk nummeret til fangstmannen, og ganske snart tikket det inn litt mer info og bilder.



Fisken ble tatt sør for Jomfruland, på steinbunn på knappe 200 meters dyp. Den gulpet nedpå en 10/0-krok agnet med makrell og reke fisket på slep. Fangstmannen, Rune Pedersen, fikk inntrykk av at rekene gjorde utslaget. Fisket hadde pågått lenge med kun makrell uten det minste tegn til napp. I tillegg var magesekken full av reker. Det var heller ingen småfisk Rune fikk i dag. Den dro vekta til pene 2900 gram, omtrent 200 gram unna norgesrekorden til Vilhelm på 3120 gram.



Om dette er nok til å få hele Langesund og omegns artsfiskegjeng til å hive seg i båtene og sette kursen til havs er jeg usikker på. En fangst kan godt tenkes å være en tilfeldig slenger, men det viser i alle fall at Langesundsbukta fremdeles er i stand til å overraske. Og for all del, det er ikke umulig (det er egentlig ganske sannsynlig) at det går flere der ute. Både bukta og havet utenfor har, tross årevis med aktivt havfiske, enorme mengder ufisket sjø. Vi vet potensialet for både havmus og skolest er der. Og nå altså også skjellbrosme. Det er bare å komme seg til havs folkens! Fisk med reke ;)



3 kommentarer:

  1. Artig. De som de andre(har nemlig ikke fått den selv) har fått i disse traktene tar på nesten samme dybde og bunnforhold, og nesten utelukkende på slep. Så Go for it!

    SvarSlett
  2. Knall kult. Da er det bare å hente på neste festival, du deler spott��

    SvarSlett