mandag 6. mai 2013

Endelig kilossørv!

I fire år har jeg fisket etter sørv i Gunnekleiv. Den (for meg) magiske kilosgrensa har vært håpløs å komme over, har stadig stått og stanga på rundt 900 gram. Det har blitt mange fine fisk, for all del, men det har liksom stoppa på 910 gram. Og det er litt bittert, siden man vet det går langt større fisk og koser seg der ute i fjorden.  I kveld løsna det. Allerede etter kun få minutter i vannet ble agnet plukket opp av en fisk. Overraskelsen var brukbar da duppen gikk under, men ikke mer enn at jeg husket å gjøre tilslag. Sørv fighter faktisk temmelig bra, og med tynn sene og myk stang blir det en morsom og spennende liten kamp. Som jeg heldigvis vinner til slutt. Mistanken om pen fisk kom fort under fighten, og ble ikke noe mindre da jeg så fisken i håven. Vel opp på matta begynner jeg å lure på om jeg kan ha nådd målet mitt, og etter å ha veid fisken tre ganger blir mistanken bekreftet. 1010 gram, og akkurat på rette sida av kilosgrensa. Turen er ikke mer enn ti minutter gammel, og målet er nådd allerede! Det ble bare bedre. tre ganger persa jeg, og tre ganger bikka jeg kilosgrensa. 1010, 1015 og til slutt finfine 1105.

Sørv er en veldig pen fisk. 1015 gram.
 
De får vokse seg større, alle sammen.

Ny pers, og jeg er gladere enn jeg ser ut. 1105 gram

Fjerde året med sørvfiske i Gunnekleiv skulle jeg endelig få det til. Og så til de grader også, når det først løsna! I tillegg til disse tre vakre skapningene ble det en drøss fisk fra ca 500 til ca 800 gram. Duppen fikk sjelden ligge i fred mer enn et par minutter, og jeg sto og kjørte fisk mer enn jeg satt og stirret på duppen. Det dabbet av rundt halv tolv, og jeg var egentlig fornøyd. Pakket sammen og kjørte hjem med et bredt smil i hele trynet. Snart blir det tur igjen!

2 kommentarer:

  1. Pene ting, Oz. Men det skulle egentlig bare mangle med tanke på alt fôret vi la igjen der forrige helg.

    SvarSlett
  2. Rått! Grattis Åsmund!

    Thomas H

    SvarSlett